ROLEX LEARNING CENTER, 2010 LAUSANNE,SWITZERLAND - SANAA
SANAA tarafından tasarlanan radikal ve deneysel Rolex Learning Centre binası 22 Şubat'ta kapılarını ziyaretçilerine açtı. Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)'nın bir parçası olan bina saat firması Rolex projeyi desteklediği için onun ismiyle anılıyor
Tamamlanan yeni bina modern eğitim faaliyetleri için kullanılacak. Binada 500.000 ciltlik multimedya kütüphanesi, 600 kişilik çok amaçlı salon, 860 kişilik öğrenci çalışma mekanı, restoran, kitapçı ve banka bile bulunuyor.
Organik Işık ve Biçim
Aslında tek ve devamlı bir strüktür olan yapı, EPFL’nin yeni merkez kampüsünde 88.000 m2′lik bir alana yerleşiyor. Dikdörtgen planlı yapının paralel olan saçak ve zemininin dalgalı hale gelmesi biçimde daha organik bir görüntü oluşturuyor. Birkaç destek yardımıyla zemine hafifçe dokunan yapı, insanların her yönden merkez girişe ulaşabildikleri geniş bir açıklık bırakıyor.
Aslında tek ve devamlı bir strüktür olan yapı, EPFL’nin yeni merkez kampüsünde 88.000 m2′lik bir alana yerleşiyor. Dikdörtgen planlı yapının paralel olan saçak ve zemininin dalgalı hale gelmesi biçimde daha organik bir görüntü oluşturuyor. Birkaç destek yardımıyla zemine hafifçe dokunan yapı, insanların her yönden merkez girişe ulaşabildikleri geniş bir açıklık bırakıyor.
Duvar Yerine Eğimli Yüzeyler
İçeride dalgalanmanın oluşturduğu tepe, vadi ve düzlükler, alanlar arasında engel oluşturmadığı halde yapının kenarlarını görünmez kılıyor. Basamak ve merdiven boşlukları yerine rampalar ve teraslar yer alıyor. Bölücü duvarlar olmadan bir alan bir diğerine yönlendiriyor. Ziyaretçiler geniş kıvrımlar arasında ya da özel tasarımlardan biri olan “kibar cam kutular / yatay asansörler”in etrafında geziniyorlar.
İçeride dalgalanmanın oluşturduğu tepe, vadi ve düzlükler, alanlar arasında engel oluşturmadığı halde yapının kenarlarını görünmez kılıyor. Basamak ve merdiven boşlukları yerine rampalar ve teraslar yer alıyor. Bölücü duvarlar olmadan bir alan bir diğerine yönlendiriyor. Ziyaretçiler geniş kıvrımlar arasında ya da özel tasarımlardan biri olan “kibar cam kutular / yatay asansörler”in etrafında geziniyorlar.
Yapı sosyal alanlar ve etkileyici bir oditoryum oluşturmanın yanı sıra, akustiği yüksekliklerdeki doğru oynamalarla ayarlanmış sessiz ve dingin alanları da barındırıyor. Ek olarak, “balon” duvarlar ya da cam yüzey kümeleri küçük toplulukların buluşabilecekleri ya da birlikte çalışabilecekleri alanları tanımlıyor.
Tanımlanmış ya da Kapatılmış Avlular
Topoğrafya, binanın esnek açık planına, strüktürdeki farklı büyüklüklerdeki 14 açıklık sayesinde sıradışı bir akışkanlık kazandırıyor. Bu açıklıklar camla kapalı ve tıpkı mimarların da tarif ettiği gibi usulca çevrelenmiş avluları tanımlıyor. Yapının önemli parçaları olan bu avlular sosyal mekanlar ve iç – dış arasındaki bağlantıyı sağlıyor.
Topoğrafya, binanın esnek açık planına, strüktürdeki farklı büyüklüklerdeki 14 açıklık sayesinde sıradışı bir akışkanlık kazandırıyor. Bu açıklıklar camla kapalı ve tıpkı mimarların da tarif ettiği gibi usulca çevrelenmiş avluları tanımlıyor. Yapının önemli parçaları olan bu avlular sosyal mekanlar ve iç – dış arasındaki bağlantıyı sağlıyor.
Yüksek alanlardan ziyaretçiler sadece kampüsün görüntüsüyle değil, aynı zamanda Cenevre Gölü ve Alpler’in manzarasıyla da keyifleniyor.
Dostça Bir Kamusal Alan
Rolex Learning Center, tüm bu birlik ve çeşitlilikle mimari yarışmada tıpkı Kazuyo Sejima’nın da ifade etiiği “dost kamusal alan” ödülünü kazandı.
Rolex Learning Center, tüm bu birlik ve çeşitlilikle mimari yarışmada tıpkı Kazuyo Sejima’nın da ifade etiiği “dost kamusal alan” ödülünü kazandı.
Bilimsel Tasarım için Tasarım
Rolex Learning Center, EPFL’nin çeşitli işbirliklerine ortam sağlama, disiplinler arası araştırma, bilim ve teknolojideki gelişmelere önem verme gibi amaçlarını ve görüşlerini temsil ediyor. Bugün ve gelecekte yeni teknolojilerin ve çalışma metodlarının adapte edilebileceği, farklı kullanımlara açık bir bina öneriyor. Yapı, kullanıcılarına aralarında resmi olmayan karşılaşmaları artırmak için sosyalliği, kahve molası, öğle yemeği, çalışma ya da çeşitli seminerler için biraraya gelmeyi empoze ediyor.
Projenin Yeri: EPFL (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne)Rolex Learning Center, EPFL’nin çeşitli işbirliklerine ortam sağlama, disiplinler arası araştırma, bilim ve teknolojideki gelişmelere önem verme gibi amaçlarını ve görüşlerini temsil ediyor. Bugün ve gelecekte yeni teknolojilerin ve çalışma metodlarının adapte edilebileceği, farklı kullanımlara açık bir bina öneriyor. Yapı, kullanıcılarına aralarında resmi olmayan karşılaşmaları artırmak için sosyalliği, kahve molası, öğle yemeği, çalışma ya da çeşitli seminerler için biraraya gelmeyi empoze ediyor.
1015 Lausanne, İsviçre
Proje Takvimi:
Yarışma 2004
İnşaat 2007 - 2009
Açılış 22 Şubat 2010
İnşaat Maliyeti: 110 Milyon İsviçre Frangı
İşveren: EPFL (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne)
Proje Yöneticileri:Patrick Aebischer (EPFL Başkanı)
Francis-Luc Perret (EPFL Planlama ve Lojistik Bölümü Başkan Yardımcısı)Vincent Joliat (Proje Yöneticisi)
Tasarım Ekibi: SANAA Kazuyo Sejima
Ryue Nishizawa
Yardımcı Mimarlar:Yumiko YamadaRikiya Yamamoto
Osamu Kato
Naoto Noguchi
Mizuko Kaji
Takayuki Hasegawa
Louis-Antoine Grego Tetsuo Kondo
Matthias Haertel
Catarina Canas
Kazuyo Sejima (Japonca: 妹島 和世) 1956 doğumlu Japon bir mimar. Pritzker Mimarlık Ödülü’nü Ryue Nishizawa ile birlikte kazanmıştır.
Japon Kadınlar Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra kendi ofisini Japonya’nın başkenti Tokyo’da 1987 yılında kuran Kazuyo Sejima, 1995 yılından itibaren ise yine Tokyo kökenli bir firma olan SANAA’yı yani Sejima and Nishizawa and Associates firmasını Ryue Nishizawa ile birlikte kurdu. 2010 yılında Ryue Nishizawa ile birlikte mimarlık alanının en prestijli ödüllerinden kabul edilen Pritzker Mimarlık Ödülü’nün sahibi oldu.
ROLEX LEARLING CENTER Tasarım Ekibi: SANAA Kazuyo Sejima
Ryue Nishizawa
Ryue Nishizawa
SANAA (Sejima ve Nishizawa ve Ortakları), Japonya’nın Tokyo kentinde yer alan bir mimarlık firmasıdır. 1995 yılında Kazuyo Sejima ve Ryue Nishizawa tarafından kurulmuştur. Mart 2010’da bu mimarlık firmasının kurucuları Kazuyo Sejima ve Ryue Nishizawa, mimarlık alanındaki en prestijli ödül olarak kabul edilen Pritzker Mimarlık Ödülü’nü kazanmıştır.
Jüri başkanı Lord Palumbo, jürinin genel görüşlerini şu şekilde aktardı, "Onların mimarlığı aynı zamanda zarif ve güçlü; kusursuz ve akıcı; dahice yalnız fazlaca ya da açıkca zeki değil. Binalarının tasarımı başarılı bir şekilde bağlamı ve içeriği ile bağlantıya geçiyor." Bu seneki jüride Lord Palumbo dışında Alejandro Aravena, Rolf Fehlbaum, Carlos Jimenez, Juhani Pallasmaa, Renzo Piano ve Karen Stein yer alıyordu.
|